۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۵

حضور هنرمندان 8 استان در کارگاههای آموزشی جشنواره آفتاب

حضور هنرمندان 8 استان در کارگاههای آموزشی جشنواره آفتاب

اراک- خبرگزاری مهر: ایده تا فیلمنامه و فیلمنامه در فیلم کوتاه داستانی و تجربه گرا با حضور بیژن میرباقری کارگردان سینما، نشست تخصصی عکس با حضور مدیر آژانس عکس ایران نشستهای تخصصی پنجاهمین جشنواره سینمای جوان بود که هنرمندان هشت استان کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه در آن شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی رحیمیان مدرس عکاسی مستند اجتماعی در محیط کارخانه با بیان اینکه عکاس وقتی تعریفی از خود و پیرامون خود داشته باشد می تواند عکس خوبی هم بگیرد تصریح کرد: یک عکاس باید از لحاظ منطقه و ابزارهایی که با آن سر و کار دارد باید شناخت دقیقی داشته باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که یک عکاس بخواهد از مواد خام عکاسی کند یا زمانی که ارتباط ماشین با انسان را عکاسی کند کارکرد آن متفاوت است.

رحیمیان به صنعت اراک اشاره کرد و گفت: شهر اراک از لحاظ صنعتی نوبنیاد است و با یک میلیون نفر جمعیت مهاجرپذیر شده است که این مهاجرپذیری عکاسی را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد.

مدرس عکاسی مستند اضافه کرد: این مهاجرپذیری باعث می شود در محیط صنعتی عکاس با فرهنگهای متفاوت روبرو شود که باید قبل از ورود به این محیط ها با جستجوهای محلی و مطالعات کتابخانه ای با محیط آشنا شود تا بتواند موضوع خود را در عکس نشان دهد.

مدرس کارگاه ایده تا فیلمنامه  و استادیار گروه ادبیات نمایشی دانشگاه تربیت مدرس نیز فیلمنامه را یک اثر ادبی دانست و گفت: بیشتر فیلمنامه هایی که نوشته می شوند از لحاظ شیوه های نگارشی غنای لازم را ندارند در صورتی که فیلمنامه یک اثر ادبی است و به صورت کتاب هم می تواند منتشر شود.

محمدجعفر یوسفیان با تاکید بر اینکه فیلمنامه نویس باید زبان نگارش را انتخاب کند و از ورود به صحنه های نامفهوم بپرهیزد ادامه داد: بکار بردن جملات کوتاه و استفاده کمتراز حروف ربط از ویژگی های فیلمنامه نویسی است و در در فیلم نامه نمی توان از تخیل و ذهن سازی استفاده کرد.

وی مطالعه‌ انواع كتاب‌هاي فيلم‌نامه‌نويسي و تأمل در تك‌تك تعاريف و كاركرد آن عناصر از سوي فيلم‌نامه‌نويس را بهترين راهكار دانست و گفت: فيلم‌نامه‌نويسي به‌عنوان عنصري كاملاً مستقل در عين وابستگي به مراحل بعدي فيلم‌سازي نياز به يك سري پيش‌نيازها دارد كه شخصيت فيلم‌نامه‌نويس را به‌عنوان هنرمندي مستقل هويت مي‌بخشد.

مدیر آژانس عکس ایران نیز در نشست تخصصی عکس  با بیان اینکه اگر بخواهیم به عکاسی نوین جهانی نزدیک شویم باید در نگرش خود تغییر ایجاد کنیم گفت: باید یک عکاس برای بیان هدف خود در عکس با دانش و اطاعات کامل پیش رود.
 
علیرضا کریمی صارمی با تاکید بر اینکه نوع بیان نمایشگاهی عکس باید تغییر کند ادامه داد: این شیوه برای قبل از انقلاب بوده است و باید اختیار ارائه به دست خود عکاس داده شود و عکاس نیز در عکس و بیان نمایشگاهی دخیل باشد.

وی ادامه داد:  عکاس باید مانند یک پژوهشگر برای عکس خود پروپوزال داشته باشد. زمان، مکان و...را در دفترچه ای بنویسد تا ذهن خود را بارور کند و برای انتقال پیام خود موفق شود.

پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان با حضور هشت استان کشور در اراک از دوم تا پنجم شهریور در حال برگزاری است. نمایش فیلمهای کوتاه، نقد و بررسی فیلمهای جشنواره، نشستهای تخصصی و  بازدید  ازموزه چهارفصل و  تور عکاسی گردی از کویر میقان و بازار  اراک از جمله برنامه های جانبی جشنواره سینمای جوان است.

کد خبر 2358506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha